
İTÜ Birlikte Öğrenme Laboratuvarı | Eğitimde Yapay Zeka
“Eğitimde Yapay Zekâ: Öğrenmenin Geleceğini Birlikte Şekillendirmek”
İTÜ’de her yıl düzenlenen Birlikte Öğrenme Laboratuvarı etkinliği; yeni öğretme ve öğrenme yaklaşımlarının paylaşılmasını, deneyimlenmesini ve uygulanmasını sağlayarak pedagojik yenilikleri desteklemeyi amaçlamaktadır. İTÜ akademik takvimine entegre edilen bu etkinlik, ilk defa 25-26 Eylül 2024 tarihlerinde SDKM’de, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (İTÜ LEE) ve İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İTÜ MEM) iş birliğiyle hibrit formatta gerçekleştirilmiştir. Etkinlik hakkındaki detaylı bilgiye ve genişletilmiş özet kitabına etkinlik sayfasından erişilebilir.
İTÜ MEM ayrıca yapay zekâ, oyunlaştırma ve uzaktan eğitim gibi konularda bir dizi tematik Birlikte Öğrenme Laboratuvarı etkinliği düzenlemeyi hedeflemektedir. Bu tematik etkinliklerin temel amaçlarından biri, tematik Birlikte Öğrenme Laboratuvarı etkinliklerinin çıktılarını yıllık genel Birlikte Öğrenme Laboratuvarı etkinliğinde daha geniş bir kitleyle paylaşmaktır. Böylelikle kısa dönemli tematik Birlikte Öğrenme Laboratuvarı döngüleri, yıllık bütünleşik bir döngüye dönüşecektir.
İlk tematik Birlikte Öğrenme Laboratuvarı etkinliği, eğitimde yapay zekâ konusuna odaklanmaktadır.
Etkinliğin temel hedefi, yapay zekânın eğitim alanındaki dönüştürücü potansiyelini keşfetmek, iyi uygulama örneklerini ve başarı hikâyelerini paylaşmak ve yapay zekânın pedagojik kullanımı konusunda topluluk çapında kapasite geliştirmektir. Etkinlik; eğitim ve teknolojiyle ilişkili farklı disiplinlerden akademisyenler, öğrenciler, araştırmacılar ve mezunlar arasında disiplinler arası iş birliği için bir platform sunacaktır.
- En İyi Uygulama Örneği Sunum Ödülleri
- Hakem değerlendirme sürecinden sonra dijital bildiriler kitabında yer alma
- Uluslararası düzeyde iyi uygulama örneklerinin paylaşılması için kısa vadeli hareketlilik fonu alma
- İyi uygulama örneklerini –EELISA Avrupa Üniversitesi de dahil olmak üzere- farklı platformlarda uluslararası akademik toplulukla paylaşma
- İyi uygulama örneklerinin uluslararası öğrencileri hedefleyen yaz ve kış okullarına dönüştürülmesi için İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi’nden destek alma
Genel Bilgiler ve Önemli Tarihler
- Tarih: 29-30 Mayıs 2025
- Mekan: İTÜ Bilgisayar ve Bilişim Fakültesi, Fakülte Konferans Salonu
- Dil: Türkçe ve İngilizce
- Format: Hibrit
- Özetlerin teslimi için son tarih: 2 Mayıs 2025
- Dinleyici başvurusu için son tarih: 23 Mayıs 2025
- Kabul edilen özetlerin ilanı: 14 Mayıs 2025
- Detaylı programın ilanı: 26 Mayıs 2025
Amaçlar
- Eğitim ortamlarında öğretme ve öğrenmeyi geliştiren yenilikçi yapay zeka uygulamalarını keşfetmek.
- Yapay zekanın öğretim pratiklerine entegrasyonu üzerine eğitimciler, araştırmacılar ve öğrenciler arasında disiplinler arası tartışmalara olanak sağlamak.
- Lisansüstü araştırmaların etkili eğitim çözümlerine dönüşmesinde yapay zekanın rolünü ortaya koymak.
- İTÜ içinde ve EELISA ile diğer Avrupa akademik ağları da dahil olmak üzere uluslararası akademik ağlarla işbirlikleri oluşturmak ve güçlendirmek.
Hedef Kitle
- Yapay zeka, eğitim ve ilişkili alanlarda çalışan akademisyenler ve araştırmacılar.
- Lisans ve lisansüstü öğrenciler.
- Eğitimde yenilik ve teknolojiyle ilgilenen mezunlar.
- Yapay zeka temelli eğitim stratejilerini araştıran profesyoneller ve eğitimciler.
Beklenen Çıktılar
- Etkinlik sırasında paylaşılan iyi uygulamalar, vaka çalışmaları ve yenilikçi araçlardan oluşan kapsamlı bir kaynak havuzu.
- Eğitimcilerin/araştırmacıların yapay zeka temelli eğitim araçları geliştirmesine ve eğitim bağlamlarında yapay zekayı uygulamasına olanak tanıyan, araştırmadan uygulamaya yönelik dönüşümler.
- İTÜ’nün eğitim ekosistemine yapay zekanın entegrasyonu için uygulanabilir öneriler.
1. Bölüm: Eğitimde Yapay Zeka Uygulamaları
Bu bölüm:
- Eğitim ortamlarında yapay zekâ uygulamalarına yönelik vaka çalışmalarını ve başarı hikâyelerini paylaşmayı hedeflemektedir.
- Aynı zamanda, öğretimi ve öğrenmeyi iyileştiren güncel yapay zekâ destekli araçları ve yöntemleri tanıtmayı amaçlamaktadır.
2. Bölüm: Tezlerden Yapay Zeka ile Zenginleştirilmiş Öğrenme Deneyimlerine
Bu bölüm:
- Katılımcıların yapay zekâ destekli öğrenme araçlarını paylaşabilecekleri bir ortam yaratmayı hedeflemektedir.
- Lisansüstü araştırmaların uygulanabilir yapay zekâ tabanlı eğitim çözümlerine dönüştürülmesine odaklanacaktır.
- Öğrencilerin eğitimde yapay zekânın rolünü araştıran çalışmalarını sunabilecekleri bir platform sunacaktır.
3. Bölüm: Disiplinler Arası Araştırmadan Eğitime Geçiş
Bu bölüm:
- Disiplinler arası araştırmalarda kullanılan yapay zekâ uygulamalarının ve araçlarının eğitime nasıl katıldığına odaklanarak farklı alanlarda yapay zekâ uygulamalarına dair vaka çalışmalarını sunacaktır.
- Araştırma grupları ile eğitimciler arasındaki iş birliğini teşvik ederek yapay zekâ destekli öğrenme deneyimlerinin nasıl tasarlanabileceklerini tartışmaya açacaktır.
Temel Konular
Katılımcılar, aşağıdaki başlıklarla sınırlı olmadan, bildiri özeti göndermeye teşvik edilmektedir:
- Yapay zeka destekli kişiselleştirilmiş öğrenme ve uyarlanabilir eğitim: Akıllı sistemlerle bireyselleştirilmiş öğrenme deneyimlerinin geliştirilmesi.
- Yapay zeka destekli yaşam boyu öğrenme stratejileri: Sürekli öğrenme ve yetkinlik geliştirme fırsatlarının yapay zeka ile desteklenmesi.
- Oyunlaştırma ve yapay zekanın entegrasyonu: Sürükleyici, ilgi çekici ve etkileşimli öğrenme ortamlarının oluşturulması.
- Yapay zeka destekli ölçme, değerlendirme ve geri bildirim mekanizmaları: Öğrenci performansının otomatik ve veri odaklı olarak izlenmesi.
- Yapay zeka ile hibrit ve çevrim içi öğrenme modellerinin güçlendirilmesi: Dijital sınıfların akıllı öğretim ve öneri sistemleriyle iyileştirilmesi.
- Yapay zeka destekli müfredat tasarımı ve eğitim içeriği oluşturma: Öğretim yöntemleri ve kaynak üretiminin optimize edilmesi.
- Yapay zeka temelli disiplinler arası araştırma yöntemleri: Bilgi üretimi ve paylaşımında yenilikçi yaklaşımların teşvik edilmesi.
- Yaratıcılık ve iş birliğinin yapay zeka araçlarıyla desteklenmesi: Üretici yapay zeka ve iş birliği platformlarının kullanımıyla yaratıcılık ve iş birliğinin güçlendirilmesi.
- Yapay zeka temelli eğitim uygulamalarında etik kaygılar, veri gizliliği ve adalet konularının ele alınması: Akademik ortamlarda sorumlu ve kapsayıcı yapay zeka entegrasyonunun sağlanması.
İçerik ve Program
Birinci Gün
29 Mayıs 2025, Perşembe
İTÜ Bilgisayar ve Bilişim Fakültesi
Konferans Salonu
08.30 – 09.00 | Kayıt |
09.00 – 09.40 | 1. Açılış Oturumu 2. Bağlam ve Çerçeve (İTÜ MEM) |
09.40 – 11.30 | Panel |
11.30 – 11.50 | Kahve Arası |
11.50 – 12.50 | Eğitimde YZ: İyi Uygulama Örnekleri – Oturum I |
13.00 – 14.00 | Öğle Arası |
14.00 – 15.00 | Eğitimde YZ: İyi Uygulama Örnekleri – Oturum II |
İkinci Gün
30 Mayıs 2025, Cuma
İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi
Rektörlük Ek Blok
09.00 – 09.30 | Açılış Oturumu |
09.30 – 10.45 | Eğiticinin Eğitimi: Öğrenme İstasyonu Modeli |
10.45 – 11.00 | Kahve Arası |
11.00 – 12.30 | Öğrenme İstasyonu Tasarımı başlatma oturumu |
Bilimsel Komite
Ad Soyad | Kurum |
---|---|
Görkem Külah | Kimya Mühendisliği Bölümü (Orta Doğu Teknik Üniversitesi) |
Loredana Maria Manasia | Öğretmen Eğitimi ve Sosyal Bilimler Bölümü (Bükreş Politeknik Ulusal Bilim ve Teknoloji Üniversitesi – UNSTPB) |
Hatice Köse | Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Bölümü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Suncem Koçer | Medya ve Görsel Sanatlar Bölümü (Koç Üniversitesi) |
Şule Gündüz Öğüdücü | Direktör, Yapay Zeka ve Veri Bilimi Uygulama Araştırma Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Yılmaz Akkaya | İnşaat Mühendisliği Bölümü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Yuki Kaneko | Vakıflar Geliştirme Direktörlüğü (Sabancı Üniversitesi) |
Zuhal Zeybekoğlu | Direktör, Öğrenme ve Öğretme Ofisi (Koç Üniversitesi – KOLT) |
+ | Bilimsel komite güncellenmektedir. |
Organizasyon Komitesi
Ad Soyad | Kurum |
---|---|
Emrah Acar | Mimarlık Bölümü Müdür, İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) Kurul Üyesi (European Society for Engieneting Education – SEFI) |
Semra Ahmetolan | Matematik Bölümü Müdür Yardımcısı, İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Merve Çalımlı Akgün | İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Emine Görgül | İç Mimarlık Bölümü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
İskender Gökalp | Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Hale İlkçakın | İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Hazal Taşdemir | İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Mehmet Aksu | İTÜ Eğitimde Mükemmeliyet Merkezi (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Gülşen Cebiroğlu Eryiğit | Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Bölümü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Faik Boray Tek | Yapay Zeka ve Veri Mühendisliği Bölümü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Fatma Seniha Güner | Kimya Mühendisliği Bölümü Müdür, İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Onur Ferhanoğlu | Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Bölümü Müdür Yardımcısı, İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Burçak Karagüzel Kayaoğlu | Tekstil Teknolojileri Mühendisliği Bölümü Müdür Yardımcısı, İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Sema Erentürk | Nükleer Araştırmalar Anabilimdalı Müdür Yardımcısı, İTÜ Lisansüstü Eğitim Enstitüsü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |
Hikmet Gültekin | İTÜ Yapay Zeka Öğrenci Kulübü (İstanbul Teknik Üniversitesi) |